Alueiden Eurooppa
Euroopan Unionin instituutioissa on moni asia huonosti. Muutoksia on tehtävä ja nykyinen kehitys aiheuttaa ennenpitkään mittavia ongelmia, joista on oireita ilmassa jo nyt.
Pääsin vierailemaan alkuviikosta euroopan parlamentissa ja muilla keskeisillä pelipaikoila ajatellen Suomen EU-jäsenyyttä. Olen koko elämäni vastustanut Euroopan Unionia järjettömänä instituutiona. Matkallani kuulemani asiat vahvistivat tätä näkemystäni. Euroopan Unionin päätoksenteossa on moni seikka sillä tolalla ettei Euroopan unionista pystytä puhumaan demokraattisena instituutiona.
Euroopan Unionin tasolla päätetään useista sellaisista asioista jotka kuuluisivat kaiken järjen ja sopimusten mukaan kansalliselle tasolle. EU:n lainsäädännössä lakeja luonnostelevalla virkamihellä "deskmanilla" on huomattava valta lakien sisällöistä. Toki onneksi lainsäädännöstä keskustellaan valiokunnissa joissa luonnokseen tulee muutoksia. Minusta on silti huolestuttavaa että virkamiehen omat poliittiset näkemykset pahimmillaan menee sellaisenaan läpi parlamentissa.
Euroopan Unionin perussopimuksen järjettömyydet maksavat tälläkin hetkellä useita miljoonia veronmaksajille. Ensi viikolla koko Unionin päätöksenteko pakataan juniin ja lentokoneisiin ja siiretään (kuten joka kuukausi) viikoksi Ranskan puolelle Strasbourgiin. Vain ja ainoastaan siksi että perussopimus niin vaatii ja Ranska ei tästä kuukausittaisesta visiitistä ole valmis luopumaan. Voimme pohtia asian järjettömyyttä siltä kannalta että olisiko järkevää kerran kuukaudessa siirtää eduskunnan toiminta junalla vaikka Ouluun.
Euroopan Unionin päätöksenteossa komissio näyttelee isoa roolia. Komissio on erittäin merkittävä valtaa käyttävä instituutio, jota ei kuitenkaan ole missään vaiheessa valittu vaaleilla. Toki Parlamentin valtaa on vahvistettu merkittävästi. EU:n instituutioista joille valtaa pitäisi ainoastaan lisätä on Eurooppa neuvosto, joka koostuu jäsenvaltioiden ministereistä. Federalistien argumentoinnin perusteella ( parlamentti edustaa kansaa ja neuvosto maiden hallituksia) näin ei tule kuitenkaan tapahtumaan. Argumentti on toki kestämätön, valtioiden ministerithän on juuri valittu edustamaan kansaansa (ainakin suurinosa).
Unionin instituutiohin pesiytyneet federalistit pyrkivät pala palalta syömään kansallisvaltioiden suvereeniteetin. Euroopan Uninoista on kuitenkin mahdotonta muodostaa yhtenäistä liittovaltiota. Jäsenvaltiot ovat keskenään hyvin erilaisia ja seikkana se estää syvemmän yhteisen identiteetin luomisen. Kulttuurilliset erot päätöksenteossa ovat huomattavia ja se haittaa kansallisvaltioiden välistä luottamusta. Syvemmällä liittovaltiokehitykselä emme voita kuitenkaan mitään. Syvempi liittovaltio ei pysty korjaamaan niitä perustavanlaatuisia ongelmia joita EU:ssa on. Jo nyt joudumme kantamaan vastuullamme muiden jäsenmaiden tekemisiä ja velkoja. Yhteisistä sopimuksista ei ole pidetty kiinni (esim. shengen-alue ja Dublinin sopimus). Tälläiset päätökset rapauttavat luottamusta ja poistaa edellytykset liittovalitolle.
Valtioiden välinen yhteistyö on kuitenkin kannattavaa ja ettei tämä puheenvuoro olisi pelkkää kritisointia, esitän oman vaihtoehdon nykyiselle mallille.
Alueiden eurooppa voisi olla malli jolla pääsemme eteenpäin. Mallissa Euroopan unionin instituutioilta riisuttaisiin valta ja unioni jäisi vain yhteistyön foorumiksi. Samalla Eurooppaan perustetaan/vahvistetaan jo olemassa olevia valtioliittoja. Valtioliitot pieninä yksiköinä ovat tehokkaampia ja tuovat päätöksentekoa takaisin lähemmäksi kansallisvaltioita. Yksittäinen valtio on lian pieni kokonaisuus kansainvälisessä kaupassa, mutta esimerkiksi pohjoismaat yhdessä luovat jo paljon isomman toimijan markkinoille. Yhteisvaluutasta on luovuttava, jotta saamme käyttöömme taas samat talouden vakautusmekanismit kuin mitä kilpailijoillamme on.
Mallissa sitovia päätöksiä voisi tehdä vain alueelliset valtioliitot ja kansallisvaltiot. Euroopan Unionille jäisi instiutuutioina Eurooppa neuvosto ja komissio joka siirettäisiin takaisin Eurooppa neuvoston sihteeristöksi. Eurooppa neuvostossa voidaan sopia yhteistyöstä eri alueiden ja valtioiden välillä käytännölisesti, mutta sitovia päätöksiä neuvosto ei pysty tekemään.
Kansallisvaltioile palautetaan täysi valta päättää oman valtionsa asioista itsenäisesti. Tämä muutos palauttaa eurooppaan demokratian ja tällä mallilla poistetaan useita EU:n toimintaan liittyvistä perustavanlaatuisista ongelmista. Alueellisen tason valtioliitto toiminta tuo ketteryyttä ja tehokkuutta ja vähentää vesittäviä kompromisseja, joita joudutaan tekemään liian erilaisten jäsenvaltioiden takia. Lisäksi kansalaisten turhautuminen päätöksentekoon vaikuttamismahdollisuuksien puuttumiseen vähenee, kun päätöksenteko tuodaan takaisin kansallisiin päätöksenteko elimiin. Rahaa myös säästyy kun ei tarvitse enään rahoittaa Brysselin raskasta virkamieskoneistoa.
Eu:ssa on moni asia mennyt pieleen. Mutta tärkein asia on onnistunut, ei ole saatu aikaan kolmatta maailmansotaa.
”Brysselin raskaassa virkakoneistossa” on vähemmän virkamiehiä kuin Helsingin kaupungilla.
Suomi ei kykene itsenäisesti hoitamaan asioitaan. Jos eroamme EU:sta, joudumme heti Putinin kainaloon.
Suo siellä vetelä täällä.
Ilmoita asiaton viesti